A2 - 1 Korte email: vrij vragen aan je baas

Binnenkort heb je een bruiloft van je zus en daar wil je uiteraard graag bij zijn. De bruiloft is over drie weken, op de 28e (van deze maand.) De bruiloft is overdag dus je wilt graag vrij vragen. Schrijf een korte mail aan je baas Lisa Black om vrij te vragen.

-        Open de brief op gepaste wijze.

-        Leg uit dat je zus gaat trouwen op de 28e.

-        Zeg dat je daar graag bij wilt zijn.

-        Vraag of je die dag vrij kunt krijgen.

-        Sluit de brief weer af.

A2 - 2 Korte email: vergeten afspraak

Vorige week had je een afspraak met Mona Picasso van het bedrijf Limited Paintings Ltd. Je had beloofd haar te bellen om enkele orders te bespreken. Door een fout van jouw kant ben je vergeten om haar te bellen. Je besluit om een korte e-mail te schrijven om je excuses aan te bieden.

 

-        Open de brief op gepaste wijze.

-        Verontschuldig je ervoor  dat je de afspraak gemist hebt.

-        Je hebt twee afspraken door elkaar gehaald en je bent  vergeten om te bellen. (mixed up)

-        Je wilt graag een nieuwe afspraak maken.

-        Het liefst de 25e (van deze maand) om 10:00 uur.

-        Sluit de brief netjes af.

A2 - 3  Jezelf voorstellen

Je gaat over twee maanden werken bij een nieuw bedrijf. Je nieuwe baas heeft al verteld dat je komt en je twee nieuwe collegaÕs willen je graag leren kennen. Je baas heeft daarom gevraagd of je jezelf even wilt voorstellen in een korte mail. Schrijf:

 

-        Een gepaste opening.

-        Waarom je ernaar uitkijkt om over twee maanden te beginnen.

-        Dat je hoopt dat het een leuke tijd gaat worden.

-        Beschrijf wat je zoal doet in het weekend.

-        Stel een manier voor om je collegaÕs te leren kennen (bijv: een drankje in het cafˇ, een avond stappen, naar de film gaan of iets anders).

-        Sluit de brief op een nette manier af.

     

A2 - 4  Bedankmail

Vorige week ben je bij de opening van een nieuw pand van ˇˇn van je klanten geweest. De opening was een echte show en je hebt genoten van de presentatie. De hapjes en drankjes hebben goed gesmaakt en je hebt ook nog eens een mooi cadeau mee gekregen aan het einde van de avond. Om de klant te bedanken schrijf  je een bedankmail.

 

-        Open de brief op gepaste wijze.

-        Bedank de klant nogmaals voor de uitnodiging.

-        Vertel dat je erg genoten hebt van de presentatie.

-        Leg uit wat je vooral erg leuk vond (dit moet je dus zelf bedenken).

-        Bedank de klant voor de leuke avond. Leg uit waarom je het zo leuk vond (ook hier moet je zelf iets bedenken).

-        Bedank hem  voor het leuke cadeau. Zeg dat je dit zeker gaat gebruiken.

-        Sluit de brief af door hem succes te wensen. Zeg dat je hoopt dat jullie veel  zaken zullen doen.

-        Sluit passend af.

 

A2 - 5 Memo: ziek naar huis

Het is donderdag , je voelt je vandaag niet goed en hebt besloten om naar huis te gaan. Het ziet er niet naar uit dat je morgen komt werken, maar er moeten wel een aantal belangrijke dingen gedaan worden. Je schrijft daarom aan je collega (bedenk zelf een naam) een mail. De volgende informatie moet in de mail staan:

 

-        Je bent ziek naar huis gegaan. Je zult er morgen ook niet zijn, maar maandag ben je er weer.

-        Er ligt een belangrijke brief op je bureau. Deze brief is voor een klant. Vraag of je collega deze wil versturen.

-        Er zal een pakketje arriveren. Dit moet snel naar de directeur, hij heeft het aanstaande maandag nodig.

-        Vraag of je collega een klant terug wil bellen over een verkeerde bestelling. Vraag of je collega opschrijft wat de klacht precies is.

-        Bedank hem alvast voor de moeite.

-        Sluit op gepaste wijze af.

 

A2 - 6  Memo: klacht van een klant

Vandaag ben je gebeld door een klant die een klacht had. De klant heeft een verkeerde bestelling gekregen en moet nu nog langer wachten op zijn echte bestelling. Dit is al de tweede keer en hij is niet te spreken over de service van je bedrijf. De klant wil eigenlijk niet langer klant zijn en een schadevergoeding krijgen. Gelukkig heb je hem zover gekregen dat hij met jouw baas wilt praten. Schrijf een e-mail  aan je baas waarin je de situatie uitlegt. Bedenk zelf een naam voor je baas.

 

-        Vertel dat de klant per ongeluk  (by accident) de verkeerde bestelling heeft gekregen.

-         Door een typefout in het bestelnummer zijn er twee klanten door elkaar gehaald. (mixed up)

-        Leg uit dat dit de tweede keer is dat de klant een verkeerde bestelling heeft ontvangen.

-        Vertel dat de klant erg boos is. Hij wil eigenlijk niet langer klant zijn.

-        Leg uit dat je beloofd hebt dat je baas het probleem zou oplossen

-        Geef een mogelijk oplossing voor het probleem.

-        Sluit de brief passend af.